FASE 1 - Opzetten Limited Company & Bankrekening
Van Harte Welkom bij de Securin Community
Het betekent veel voor ons dat je ons het vertrouwen geeft om met elkaar een mooi vastgoedportfolio voor je te gaan bouwen. De Britse investeringsreis gaat beginnen!
Met dit document willen we je voorbereiden op wat je kan verwachten en duidelijkheid brengen in de stappen die volgen.
Belangrijke informatie
- Zie investeren in Brits vastgoed als ondernemen. Er zullen regelmatig dingen gebeuren die je niet verwacht of die niet gaan volgens plan. Wij van Securin zullen er altijd zijn om zoveel mogelijk zaken voor je uit handen te nemen. Focus hierbij op de lange termijn en niet op kleine tegenvallers in de opstartfase.
- Het aan- en verkoopproces verloopt in de UK anders dan in Nederland.
- In de UK kunnen zaken om onduidelijke redenen soms heel traag gaan.
- Soms gaat iets snel en makkelijk en een volgende keer moeizaam en bureaucratisch.
- Realiseer je dat de Britse cultuur echt anders is dan de Nederlands. Dit uit zich onder andere in dat Britten over het algemeen veel minder direct communiceren dan Nederlanders. Men zegt liever dat iets morgen klaar is, dan eerlijk toegeven dat dat niet lukt. Neem ‘morgen’ dan ook met een korreltje zout.
- Misschien nog wel belangrijker is dat onvrede en/of zorgen zelden openlijk worden gedeeld, ze draaien om de hete brij heen. Dit is met name tricky als een Nederlander naar Britse maatstaven onbehoorlijk gedrag vertoont. De kans is groot dat dit niet naar je wordt uitgesproken, maar dat ze om je heen gaan werken. Dit is natuurlijk geen productieve situatie.
- Voor investeren in Brits vastgoed hoef je in principe niet naar de UK te reizen. Dit is heel fijn en praktisch, omdat het je flexibel maakt en het veel tijd scheelt.
- Voor het (her)financieren van Brits vastgoed met een hypotheek bij een Britse bank is vaak veel papierwerk nodig en dit proces neemt maanden in beslag.
Wij nemen alles voor zover mogelijk voor jou uit handen, behalve de zaken die we niet voor je mogen of kunnen doen vanwege autorisaties. Identificatie en verificatie zijn bijvoorbeeld zaken die wij niet voor je uit handen kunnen nemen. Je kan ervan op aan dat wij overal bovenop zitten, maar als zaken langzamer gaan dat je hoopt, is dit meestal het gevolg van het proces ter plekke. Wij zijn namelijk vaak afhankelijk van derde partijen in de UK.
Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 9.00 - 17.00 via ons telefoonnummer 06-29337884 en client@securinvest.nl.
Stroperigheid & bureaucratie in de UK
Als je investeert in Brits vastgoed, is het goed om te weten dat administratieve processen in de UK vaak stroperiger en bureaucratischer zijn dan je misschien gewend bent in Nederland. Dit kan invloed hebben op de snelheid waarmee zaken zoals boekhouding, vergunningen en rapportages worden geregeld.
In Nederland zijn administratieve processen meestal goed gestroomlijnd en digitaal ingericht. Denk aan snelle communicatie met de Belastingdienst of het eenvoudig indienen van documenten via online portals. In de UK zijn processen minder efficiënt. Veel zaken zijn complexer, duren langer en vereisen vaak communicatie met meerdere partijen.
Een goed voorbeeld is het indienen van jaarrekeningen. In de UK heb je maximaal 9 maanden na het einde van het boekjaar om alles af te ronden. Hoewel die termijn ruim lijkt, wordt deze vaak volledig benut door vertragingen bij accountants of doordat ontbrekende documentatie later wordt aangeleverd. Wij streven er desondanks naar om per 2026 binnen 3 maanden na aflopen van het boekjaar de jaarrekening afgerond te hebben.
Ook verloopt een aantal stappen, zoals het aanvragen van bepaalde registraties of vergunningen, soms nog fysiek via de post en kunnen deze weken tot maanden in beslag nemen.
Wat betekent dit voor jouw investering?
De administratieve stroperigheid in de UK vraagt om een goede planning en een gestructureerde aanpak. Je kunt erop vertrouwen dat Securin overal bovenop zit. Wij houden betrokken partijen continu scherp en zorgen ervoor dat processen blijven bewegen, zelfs als het soms van buitenaf lijkt alsof er niets tot weinig gebeurt. De stroperigheid in de UK kan de indruk wekken dat er geen voortgang is, maar achter de schermen zijn wij continu actief bezig om zaken voor elkaar te krijgen. Leden van team Securin zijn de afgelopen malen al diverse malen naar de UK toe geweest om processen te stroomlijnen en de voortgang te stimuleren.
FASE 1 - Opstarten
Het is belangrijk de basis van je investeringsactiviteiten goed neer te zetten en voldoende tijd in te plannen om bekend te worden met randvoorwaarden.
Er zijn drie onderdelen die essentieel zijn bij het begin van de vastgoedreis:
- Je investeringsstructuur (vaak oprichten van een Limited Company en eventuele samenhang met andere bedrijvigheid in Nederland of andere landen)
- Zakelijke bankrekening waarmee je in de UK geld kan betalen en ontvangen
- In gereedheid brengen van financiële middelen
Onze collega zal je helpen bij de eerste stappen van het proces. Ten eerste het oprichten van een Limited Company (ook wel Ltd of Limited genoemd) via onze accountant Providence Financial (Ian Spreadbury, Liz Noble en Hemant Grover) en ten tweede het oprichten van een bankrekening. De kosten voor het oprichten van een Limited Company zijn circa £200.
Particulier of Zakelijk?
Waarom koop je vastgoed niet gewoon aan als particulier? Huurinkomsten in de UK worden als normale inkomsten gezien als jij als particulier zou investeren. Hypotheekrente mag dan niet worden afgetrokken van de huurinkomsten. Als particulier word je dan dus belast op de bruto, i.p.v. de netto huur. Als Limited Company kan je wel alle gemaakte kosten aftrekken van de huuropbrengst en word je belast op de winst. Dit is fiscaal gezien dus veel aantrekkelijker en vaak doorslaggevend om via een Limited Company te investeren.
Indien je dit wenst kunnen we je in contact brengen met Woods & Pearson Tax Guidance (Jeroen Perebooms en collega’s). Zij kunnen als dat van toepassing is specifiek voor jouw persoonlijke situatie advies geven over welke constructie fiscaal gezien het meest aantrekkelijk is. Dit kan verstandig zijn bij reeds bestaande bedrijfsmatige activiteit of veel vermogen in Nederland.
Stap 1. Opzetten van een Limited Company
Opzetten van een Limited Company. Het is zoals gezegd vanwege meerdere redenen, waaronder belastingtechnische, meestal het gunstigst is om vastgoed aan te kopen binnen een Limited Company, dus begint het proces met het oprichten hiervan.
De Limited Company heeft een registered office address nodig in de UK. Hiervoor gebruikt de accountant zijn eigen kantooradres.
Allereerst dien je een naam te bedenken. Deze naam mag nog niet in gebruik zijn. Dit kan je checken op: https://find-and-update.company-information.service.gov.uk
Zodra je Limited Company opgericht is maken wij voor jou een eigen e-mailadres: limitedcompany@securinvest.nl.
Dit emailadres gebruiken wij om zaken voor jouw Ltd te regelen, zoals contact met de verhuurmakelaar, accountant en verzekeraars.
Information Commisioner's Office
Information Commisioner’s Office oftewel ‘ICO’ houdt zich bezig met het monitoren van Ltd’s in de UK in verband met de privacy.
ICO nodigt je via de post uit en verplicht je om een vragenlijst en formulier in te vullen. Als je inderdaad met privacygevoelige informatie te maken hebt, zal je een Data Protection Fee moeten betalen. Je krijgt daar geen service voor terug. Het gaat puur om het registreren. Als je verzuimt de vragenlijst en het formulier in te vullen, kan je boetes krijgen. Je zal enkele weken de tijd krijgen om de vragenlijst in te vullen.
Gelukkig is de vragenlijst en het formulier een kleine moeite om in te vullen. De uitkomst zal in 99% van de gevallen zo zijn dat je geen fee hoeft te betalen.
Copyright © 2024 Securin. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze publicatie mag worden gereproduceerd, verspreid, of opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar worden gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Securin.