De Jaarrekening van een Limited Company in de UK
De wettelijk verplichte jaarrekening van de Limited Company wordt opgesteld op basis van de financiële gegevens van het bedrijf aan het einde van het boekjaar van het bedrijf.
Kopieën van de jaarrekening moeten altijd worden gestuurd naar:
- Alle aandeelhouders;
- Companies House;
- HM Revenue and Customs (HMRC) als onderdeel van de Corporation Tax aangifte.
Companies House en HMRC hebben mogelijk andere deadlines voor het versturen van de jaarrekening. Het proces wordt geheel gemonitord door de accountant in de UK en zij informeren proactief over het proces.
Hoe stel je wettelijke rekeningen samen?
De jaarrekening moet wettelijk gezien het volgende bevatten:
- De balans (Balance Sheet), die de waarde weergeeft van alles wat het bedrijf bezit, verschuldigd is en verschuldigd is op de laatste dag van het boekjaar. De balans moet de naam van een bestuurder bevatten en moet door een bestuurder zijn ondertekend.
- De winst- en verliesrekening (Profit and Loss, P&L), die de omzet, bedrijfskosten en de winst of het verlies van het bedrijf over het boekjaar weergeeft
- Eventuele notities over de jaarrekening
- Het bestuursverslag (tenzij je een 'micro-entiteit' bent)
Een accountantsverklaring is niet in alle gevallen nodig, dit is afhankelijk van de omvang van je bedrijf. In geval van kleine bedrijven, een micro-entiteit of een slapend bedrijf, is het wellicht mogelijk om eenvoudigere (verkorte) jaarrekeningen te sturen. Hierover zal de accountant in de UK ook adviseren.
Accountancynormen: De jaarrekening moet voldoen aan de internationaal geldende normen, dat kan zijn de International Financial Reporting Standards (IFRS) of de New UK Generally AcceptedAccounting Practice (New UK-GAAP).
Praktische doorlooptijd: In de praktijk is er tijd tot maximaal 9 maanden na het einde boekjaar om de jaarrekening af te ronden en in te dienen. Het is raadzaam ruim voor deze 9 maanden alle vereiste brondocumenten al naar de accountant in de UK te hebben aangeleverd.